Selasa, 30 Julai 2024

KESEDARAN MA'RIFATULLAH

 


KESEDARAN MA'RIFATULLAH*
DEFINISI MA’RIFATULLAH ITU ADALAH "HAKIKAT KESEDARAN"...
Kesedaran yang Dibimbing oleh Hidayah Allah SWT dan Kesedaran Insan sebagai Hamba Allah SWT.
Serta Mewajibkan diri senantiasa berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk MENGENAL ALLAH.
Kerana HAKIKAT KESEDARAN itu akan dapat menentukan Kewujudan Insan.
Dan tanpa Kesedaran, maka Insan akan hidup didalam keadaan tidak Sempurna.
KESEDARAN MA’RIFATULLAH :
1) Yang pertama, adalah Kesedaran terhadap Kewujudan Allah SWT.
Bahawasanya,
TIADA TUHAN YANG WAJIB DISEMBAH SELAIN ALLAH SWT.
“LAA ILAAHA ILLALLAH”.
2) Yang kedua, adalah Kesedaran terhadap Kedudukan Insan Dihadapan Allah SWT.
3) Yang ketiga, adalah Kesedaran terhadap Kewajipan Insan.
4) Yang keempat, adalah Kesedaran terhadap Sikap Batin Insan.
Tanpa "KESEDARAN MA’RIFATULLAH", maka segala Kehidupan Insan nescaya akan menjadi Hampa Belaka.
Dan tanpa "KESEDARAN MA'RIFAT", maka segala Amal Ibadahnya juga akan menjadi Dusta Belaka.
Didalam Mengkaji akan HAL MA’RIFAT, maka Wajiblah teliti dan lebih berhati-hati. Janganlah pula sampai terjebak didalam Kesalahan Definisi.
Agar ianya akan senantiasa menjadi Benar dan Lurus sesuai dengan Ajaran Islam.
Apabila KESEDARAN sudahpun Membuka PINTU MA’RIFAT, maka AIR TELAGA MA'RIFAT nescaya akan senantiasa Mengalir membawa 'RAHMAT' daripada Allah SWT.
Apabila KESEDARAN sudahpun Menempuhi JALAN MA’RIFAT, maka Kehidupan akan menjadi Benar dan Lurus Menuju kepada Allah AS-SOMAD.
Kelak akan disambut pula di Akhirat :
“SALAAMUN QAWLAM MIRRABBIRRAHIIM, WAMTAAZUL YAWMA AYYUHAL MUJRIMUUN”.
(Kepada mereka dikatakan) : “Salam sebagai ucapan Selamat dari Tuhan Yang Maha Penyayang.”
Dan (Dikatakan kepada orang-orang Kafir) : “Berpisahlah kamu sekalian (dari orang-orang Mukmin) pada hari itu, hari orang-orang yang berbuat jahat.”
Maka inilah Hakikat kandungan ASMA’ SIRR yang Menyimpan Ajaran KESEDARAN MA’RIFAT.
MA’RIFATULLAH itu tersangat-sangatlah sulit untuk ianya Didefinisikan, namun MA’RIFATULLAH itu dapatlah diertikannya dengan :
"MENGENAL ALLAH SWT DENGAN SEBENAR-BENARNYA KENAL..."
Namun MA’RIFATULLAH itu tidaklah hanya sekedar TAHU (To Know),
Melainkan juga haruslah MEMAHAMI (To Understand),
MENGHAYATI (To Perceive),
MEYAKINI (To Believe Firmly In),
Dan MENGAMALKAN (To Apply)...
Pada Hakikatnya, MA’RIFATULLAH itu adalah "ILMU" sekaligus "ALAMI".
Ertinya adalah PENGETAHUAN yang memiliki unsur PENGHAYATAN, KEYAKINAN dan PENGALAMAN.
Berbeza pula dengan "Ilmu" yang diertikannya dengan sekadar cukup ianya Dibaca dan Diketahui sahaja. Iaitu menjadi sepertimana Burung Kakak Tua.
Kalam Hikmah SUFI :
“Untuk Menguasai ILMU itu agar ianya Tercapai, maka Wajiblah dengan melalui Proses atau Perjalanan secara Zahir mahupun Batin...”
“ALAMI” itu akan dapat Terwujud apabila ianya benar-benar Diamalkan sahaja.
Itu berertinya bahawa, “ALAMI” itu tidaklah cukup dengan hanya sekadar ianya Diketahui semata-mata.
Melainkan, haruslah ianya Dihayati dengan Baik, serta Diyakini dengan Bersungguh-Sungguh dan Diamalkannya dengan Tekun.
"MA’RIFATULLAH" atau “MENGENAL ALLAH” itu adalah "WAJIB" Hukumnya bagi setiap Umat Islam.
Setiap Insan Wajiblah MENGENAL SANG MAHA PENCIPTANYA terlebih dahulu.
Beragama tanpa MENGENAL RABB'NYA itu di ibaratkannya seperti Kapal yang Berlayar, tetapi tidak tahu Arah Tujuannya hendak kemana.
Ibaratnya Berkelana, tetapi tidak tahu sekarang telah berada dimana, atau di ibaratkannya merantau di alam dunia, tetapi tidak tahu mencari siapa ?.
Maka MENGENAL ALLAH itu adalah merupakan RUKUN ISLAM yang pertama, dan yang memiliki kedudukan yang sangat-sangat Tinggi lagi Mulia daripada segala apa-apapun yang ada didunia ini.
Kerana, sebelum kamu Menegakan Solat, Puasa, Zakat dan Haji. Maka terlebih dahulu kamu telahpun Diwajibkan untuk BERSYAHADAT.
SYAHADAT itu maknanya adalah "KESAKSIAN".
Iaitu TITIK AWAL MA’RIFATULLAH.
Namun, tidaklah kesemua orang yang berada di Dunia Akhir hari ini telahpun BERSAKSI (BERSYAHADAT) dan Memahami apakah yang DIPERSAKSIKANNYA (DISYAHADATKAN).
Pada suatu hari, adanya seorang murid yang sedang melangsungkan Pernikahannya.
Pada saat dia akan Akad Nikah, maka Gurunya pun berkata :
“Aku ingin cucuku yang berusia 7 tahun ini menjadi SAKSI didalam Akad Nikah ini...”
Maka, sudah tentulah segenap orang-orang tua yang hadir di Majlis Akad Nikah itu menjadi terkejut dan sangat-sangat keberatan dengan usulan Gurunya tersebut.
Namun Gurunya tetap juga bertegas dan berkata :
“Mengapakah tidak boleh ?
Cucuku ini sudahpun menjalankan Solat dan mampu membaca Al-Qur'an...”
Maka orang-orang tua disitu pun berkata :
“Tapi Imam, meskipun begitu, tetap sahaja dia masih terlalu kecil untuk dijadikan sebagai SAKSI.
Dia masih belum mampu mengerti apa yang sedang Hakikatnya dia PERSAKSIKAN didalam Akad Nikah ini, bagaimana mungkin dijadikannya sebagai SAKSI...”
Lalu Gurunya pun menjawab :
”Sebenar-benarnya, begitulah juga dengan keadaan kalian sekarang !
Setiap hari kalian Mengucapkan SYAHADAT (KESAKSIAN). Namun pada Hakikatnya kalian tidak pernah pun Mengetahui dan Memahami apa yang sedang DIPERSAKSIKAN (DISYAHADATKAN)...”
Maka begitulah Gurunya pada pagi itu, yang sebenar-benarnya hanyalah ingin memberikan sebuah Pelajaran (HIKMAH) dengan secara Realiti Hal Keadaan kepada Muridnya.
MA’RIFATULLAH atau MENGENAL ALLAH itu pada Hakikatnya adalah merupakan Akar Pokok ataupun Tapak Asas kepada Agama.
Iaitu adalah JALAN MENUJU ALLAH SWT, maka ia adalah Tujuan yang paling utama sekali didalam Hidup Insan Beragama.
Apalah gunanya bersungguh-sungguh Mendirikan TIANG AGAMA (SOLAT) terlebih dahulu, sedangkan TAPAKNYA (MA'RIFATULLAH) tidak lagi ada ?
Apakah akan Kukuh PENDIRIAN (IMAN) seseorang Insan itu tanpa ada TAPAKNYA ?
Jikalau Didunia sahaja telahpun Gagal, maka bagaimanakah mungkin seseorang Insan itu akan dapat Menuju ke Negeri Akhirat ?
Maka MA’RIFATULLAH (MENGENAL ALLAH) itu adalah merupakan "TITIK AWAL" dan "TITIK AKHIR" bagi Insan Beragama.
Oleh sebab itu, tidaklah sesekali Benar bilamana adanya ungkapan yang mengatakan :
“Janganlah mengajarkan ILMU MA’RIFAT sebelum murid itu belum benar-benar lagi Menjalani SYARIAT, TAREKAT dan HAKIKAT...”
Padahal ILMU MA’RIFAT ini adalah merupakan TITIK AWAL dan TITIK AKHIR didalam Beragama.
Sepertimana Kalam Hikmah :
"AWALLUDDIN MA'RIFATULLAH".
Ertinya : Seawal-awalnya Agama, adalah MENGENAL ALLAH.
Sebelum seseorang Insan itu Menjalankan SYARIAT, TAREKAT dan HAKIKAT,
Maka adalah WAJIB bagi ia mengetahui terlebih dahulu siapakah RABB'NYA (BERMA’RIFATULLAH atau MENGENAL ALLAH).
Begitulah pula disaat Menjalankan SYARIAT, TAREKAT dan Mendalami HAKIKAT. Maka kesemuanya akan tetap sahaja Difokuskan ke JALAN MA’RIFATULLAH.
Ada pula orang-orang yang beranggapan bahawa SYARIAT, TAREKAT, HAKIKAT dan MA’RIFAT itu digambarkan sepertinya Peringkat anak tangga.
SYARIAT diposisikan berada pada anak tangga yang dibawah, setelah Menjalani sahaja SYARIAT, kemudiannya naik pula ke anak tangga TAREKAT, lalu naik ke anak tangga HAKIKAT dan Penamatnya pula ke anak tangga MA'RIFAT.
Dan pada akhirnya, ada yang beranggapan bahawa apabila sudah Sampai sahaja ke anak tangga HAKIKAT dan MA’RIFAT. Lalu ia boleh sahaja meninggalkan anak tangga SYARIAT (Solat, Puasa dan Hukum Hakam Syariat yang lain-lainnya).
Sesungguhnya, tidak adanya Ajaran yang semacam itu didalam JALAN MENUJU MA’RIFATULLAH.
* 4 DIMENSI MENUJU MA’RIFAT.
Mencapai MA’RIFAT itu boleh sahaja dengan melalui 4 Dimensi. Iaitu :
1) Dimensi yang pertama adalah Memiliki Dasar IMAN Yang Kukuh.
2) Dimensi yang kedua adalah Menjalankan Hukum-Hakam SYARIAT.
3) Dimensi yang ketiga adalah Ditempuh Dengan Ajaran TAREKAT.
4) Dimensi yang keempat adalah Mampu Mendalami HAKIKAT.
Maka keempat-empatnya ini akan Berjalan seiring bersama-sama, Berjalan serentak, saling mendukung, saling membantu dan saling bekerjasama bagi Menuju ke PUNCAKNYA MA’RIFATULLAH.
IMAN itu terkenal sebagai DASAR AGAMA (Kepercayaan, Pendirian dan Pegangan).
Maka, tanpa IMAN takkan mungkin seseorang Insan itu dapat MENGENAL ALLAH.
SYARIAT adalah TIANG yang sebagai Perlaksana segala Hukum-Hakam Agama.
Dimensi SYARIAT itu adalah merupakan TIANG AGAMA. Iaitu Menjalankan segala Perintah-NYA dan Menjauhi segala Larangan-NYA.
Dimensi TAREKAT itu adalah merupakan PENCARI JALAN YANG SUCI. Sebagai upaya Pembersih Qalbu daripada segala Kekotoran Hawa Nafsu.
Dimensi HAKIKAT itu adalah merupakan PENGGALI INTI AJARAN YANG JERNIH. Membahas tuntas Inti Permasalahan yang Mendasari kesemua Ajaran MA’RIFAT.
Maka masing-masing Dimensi ini tidak akan mungkin dapat berdiri dengan sendirinya.
Kerana keempat-empatnya akan saling Berkait Erat dan dilakukannya dengan bersama-sama. Sama halnya seperti sedang mengikat batu-bata untuk membangunkan sebuah bangunan.
Sehinggalah tidak akan adanya ajaran yang mengatakan bahawa, apabila seseorang itu sudahpun BERMA’RIFATULLAH, kemudiannya ia boleh sahaja meninggalkan SYARIAT.
Sesungguhnya Hal itu tersangat-sangatlah jauh sekali daripada KEBENARAN JALAN MA'RIFATULLAH.
Pada Hakikatnya,
"TIADA YANG MENGENAL ALLAH KECUALI HANYA ALLAH SENDIRI YANG MENGENALI DIRINYA..."
PENGENALAN kepada Allah SWT itu adalah merupakan suatu RAHMAT yang Dilimpahkan atau Dianugerahkan oleh Allah SWT keatas Insan-Insan yang BERIMAN...

[ Sumber dari Syeh Haqtullah ]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KONSEP NUR MUHAMMAD DI DUNIA MELAYU - Siri Penutup

  KONSEP NUR MUHAMMAD DI DUNIA MELAYU - Siri Penutup Penulis : DR. MUHAMMAD ‘UTHMAN EL-MUHAMMADY (UEM) (Jabatan Mufti Negeri Sembilan hanya ...